Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.ernaeringsfokus.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

For meget og for lidt fedt

Det er svært at begrænse sin energiindtagelse, når der er meget fedt i kosten.

De ca. 53% af danskerne som er normalvægtige eller tynde kan spise op til 40% af deres energi fra fedt. Jo mere motion, desto mere fedt er der plads til indenfor en sund kost. Dette forudsætter, ifølge de officielle anbefalinger, at det totale indhold af mættede fedtsyrer ikke overstiger 10 E%.

En kost under 25 E% fedt giver ikke flere fordele end det anbefalede interval 25 – 40 E%. Tværtimod ser man en tendens til stigning i HDL-kolesterol og triglycerider, samt hæmmet glukosetolerance hos følsomme individer.

Det er en udbredt myte, at man nemt risikerer at få for lidt af de fedtopløselige vitaminer, hvis man ikke bevidst spiser fedt i en eller anden form. I praksis er det svært for en rask person med bare nogenlunde almindelige kostvaner at komme så langt ned i fedt, men dem der undgår fedt i enhver form kan godt komme ned under 20E%, hvor det er svært at sikre tilstrækkelig tilførsel af essentielle fedtsyrer og fedtopløselige vitaminer. Nogle teenagepiger er i risikogruppen samt grupper af småtspisende ældre.

Kilde: Nordic Nutrition Recommendations, 2012
Kilde: DTU Fødevareinstituttet - Danskernes Kostvaner 2003-2008