Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.ernaeringsfokus.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Kolesterol

Kolesterol i maden - diskussionen der stilnede af

Mange mennesker blev i 1970´erne og 1980´erne nervøse for at spise æg. Baggrunden var, at forskere i USA tilbage i 1960´erne fandt en sammenhæng mellem kolesterolindholdet i blodet og åreforkalkning. Det var derfor nærliggende at fokusere på kolesterolindholdet i maden og i særdeleshed på æg på grund af æggeblommens høje indhold af kolesterol. Det har i tidens løb ført til varierende anbefalinger for det daglige indtag af æg både for raske og for folk med forhøjet kolesteroltal.

I dag er den fremherskende mening, at kostens kolesterol har en ubetydelig indflydelse på serumkolesterol hos de allerfleste mennesker, mens det er mættede fedtsyrer, der får kolesterol i blodet til at stige. En mindre del af befolkningen har en sjælden genetisk disposition, som gør, at deres serumkolesterol er ekstremt følsomt overfor kolesterol i kosten.

Flere ekspertgrupper i USA fraråder, at man spiser mere en 300 mg kolesterol om dagen, max 200 mg, hvis man er særligt disponeret for hjertekarsygdom, fx hvis man har type 2 diabetes. Da danskernes indtag skønnes at ligge i det lag, og kostrådene anbefaler, at vi spiser mere frugt og grønt og mindre af de fedeste kød- og mejeriprodukter, har man ikke vurderet det nødvendigt at anvise en øvre grænse for kolesterol i kosten. Et generelt fravalg af kød, æg eller mælk vil sænke indholdet af kolesterol i kosten betydeligt.
Kilde: Nordic Nutrition Recommendations, 2012

Behov, anbefaling - og danskernes faktiske indtag af kolesterol
Mennesket danner selv kolesterol i kroppen, ca. 1 g om dagen. Det er 3-4 gange så meget som voksne optager fra den gennemsnitlige kost i Norden. Kolesterol indgår i cellemembraner og er udgangspunkt for syntese af galdesyrer og steroidhormoner.

Jo mere kroppen optager, desto mindre kolesterol danner den selv.

Kostundersøgelserne indeholder ingen oplysninger om danskernes indtag af kolesterol, men det gennemsnitlige indtag i de nordiske lande ligger på 250-350 mg pr. dag. Følger man kostrådene om at øge indtaget af grøntsager og nedsætte indtaget af fede mejeri- og kødprodukter vil det medføre et fald i indtaget af kolesterol.

Derfor er der ikke sat nogen øvre grænse for indtagelse af kolesterol i Danmark.

Kolesterolindholdet påvirkes ikke af forarbejdning og tilberedning af maden.
Kilde: Nordic Nutrition Recommendations, 2012