Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.ernaeringsfokus.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Mindre fedt i kosten

Fedtstoffer (herunder smør) bidrager med 34 % af fedtindtaget i Danmark, kød bidrager med 21 %, mælk og mælkeprodukter (inkl. fløde, creme fraiche etc.) bidrager med 8 % og ost med 9 %.

Man behøver ikke at holde sig fra kød eller mælk og mejeriprodukter for at spare på fedtet men blot ved at vælge de magre varianter, skære det synlige fedt af kødet og reducere forbruget af smør på brød.
Magre kødudskæringer og mager mælk indeholder samme mængde mikronæringsstoffer som de federe, da fedt er fattig på mikronæringsstoffer.

Men fedtet skjuler sig også. Chokolade, kager, ristet mysli, kiks, snacks, sovs, dressinger mv. indeholder ofte meget fedt, og bidrager til det daglige indtag af fedt. Der er mange muligheder for at reducere indtaget af fedt og fordelagtigt for indtaget af mikronæringsstoffer at spise mindre af de ”sager”, der har et højt indhold af fedt (og sukker) og et lavt indhold af vitaminer og mineraler.

Vegetarisk kost kan være lige så fed som en blandet kost. For vegetarer vil fedtindholdet afhænge af mængden af tilsatte olier og olierige produkter (fx jordnøddesmør og kokosolie) i madlavningen men også forbruget af slik og snackprodukter som nævnt ovenfor.