Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.ernaeringsfokus.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

De sociale mediers magt

Hvor opstår alternative fakta på sundhedsområdet, hvordan opdager man nye trends og hvilke værktøjer findes til at imødekomme og rette misforståelser, myter og fejlagtige kampagner på tværs af sociale medier? Dette forsøgte Robin Juel Johansens, senior social media advisor, Landbrug & Fødevarer at gøre os meget klogere på til den årlige Ernæringsfokus konference.

Hvordan opstår myter og alternative fakta?
Myter og alternative fakta er langt fra noget nyt og banebrydende. De har altid været der. Var den første månelanding i virkeligheden bare optaget i et tv-studie? Og var det CIA der dræbte John F. Kennedy? Forskellen fra dengang til nu er måden hvorpå myter kan og bliver kommunikeret. Det var en af Robin Juel Johansens første pointer. Med de sociale medier har en verden af kommunikationsmuligheder åbnet sig og det kan være en udfordring er at følge med i det høje tempo.

Men hvordan opstår myter og alternative fakta på sociale medier? Jo, for det første kræver det en stor, etableret spiller, som man kan tale op imod. En, der har magt og synlighed i debatten. Og så skal der være noget stort på spil – noget, som optager mange mennesker. Det kan være affærer, sex, penge, manipulation eller magtkampe. For det tredje skal der være en troværdig fortæller, som kan tale op imod det etablerede, og som kan ’afsløre’ hemmelighederne. Og sidst, men ikke mindst, skal der kunne kommunikeres i følelser, for det er det, der driver os mennesker – især på de sociale medier.

Hvilke trends diskuteres på sundhedsområdet?
Robin Juel Johansen havde et eksempel med fra Facebook, hvor Peter Falktoft – bl.a. kendt fra Monte Carlo – havde set sig sur på mælken. Se hans opslag her:

Opslaget fik stor opmærksomhed med 1.200 kommentarer fra interesserede mennesker.

Har man et ønske om at følge disse trends på sundhedsområdet gav Robin Juel Johansen to råd. For det første skal man afsætte både tid og penge til at forholde sig til, hvad der sker på de sociale medier. For det andet skal man tænke ud over sin egen virkelighed. Man skal forstå, hvad det er for nogle følelser modtageren af et budskab sidder med, når de læser om eksempelvis mælk.

Håndtering - Skynd dig langsomt
Er du eller din virksomhed i en situation, hvor du har brug for at håndtere en sag på de sociale medier, har Robin Juel Johansen ligeledes et par gode råd i ærmet. Du skal sørge for at ramme de samme målgrupper, som er blevet ramt af budskabet og tale målgruppens sprog. Du bør reagere i nutid – i morgen er det for sent. Hold fokus på fakta og evidens, men forhold dig også til følelser. Og hold fast over tid og på tværs af platforme. Rom blev ikke bygget på en dag.

 

Relevant link

Tip til overvågning