Vi bruger cookies

Ved at benytte accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.
Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Grøntsager og frugt

Danskerne får for lidt frugt og grønt til dagligt - det er særligt grøntsagerne, hvor indtagelsen er for lille.

I gennemsnit spiser danskerne, ifølge de seneste tal fra DTU Fødevareinstituttet, 430 gram frugt og grønt om dagen – heraf er ca. 300 gram frugt. Den officielle anbefaling lyder på 600 gram frugt og grønt om dagen, hvoraf mindst 300 gram bør være grøntsager. Danskerne mangler altså ca. 170 gram grøntsager for at nå op på anbefalingen.

Når der ses nærmere på, hvad danskerne spiser, er det typisk grøntsager som salat, agurk, tomat, majs, ærter og gulerødder, der går igen. Altså i høj grad de fine grøntsager. Ernæringsmæssigt bør man dog i højere grad prioritere de grove grøntsager og blive bedre til at variere, hvilke grøntsager der spises.


Anbefalingen lyder på 600 gram frugt og grønt om dagen og det er der flere ernæringsmæssige fordele ved. Nedenfor nogle af de vigtigste.


Vitaminer + mineraler

Frugter og grøntsager indeholder vigtige vitaminer og mineraler, disse er med til at holde mennesket sundt og raskt. Mange vitaminer og mineraler findes kun i begrænsede mængder i andre fødevarer. Læs mere om vitaminer og mineraler.

Frugt og specielt grøntsager er rige på kostfibre

Kostfibre har et lavt energiindhold (8 kJ per gram) samtidig med at de giver god mæthedsfornemmelse. Kostfibre har bl.a. betydning for fordøjelsesfunktionen, herunder forebyggelse af bl.a. forstoppelse og tyktarmsbetændelse. Endvidere binder kostfibre forskellige stoffer såsom kolesterol, tungmetaller og kræftfremkaldende stoffer, således at disse ikke bliver optaget i organismen. Endeligt forsinker kostfibre glukoseabsorptionen, hvilket kan hindre store udsving i blodsukker niveauet.

Forebyggelse af sygdomme

Forskere har vist sammenhæng mellem højt indtag af frugter og grøntsager og lav forekomst af hjerte-kar-sygdomme, type 2-diabetes samt visse former for kræft.

Overvægt

Da grøntsager og frugt indeholder relativt få kalorier, kan en kost med masser af frugt og grønt gøre det lettere at undgå overvægt og dermed også de følgesygdomme, som overvægt kan medføre.

Kosttilskud

Man kan ikke erstatte frugt og grønt ved at spise kosttilskud. Man ved nemlig ikke præcis, hvilke stoffer og hvilke kombinationer der forebygger sygdom.