Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.ernaeringsfokus.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Fif til at spise mere grønt

De fleste danskere spiser for lidt grøntsager til daglig. Nedenfor en række tips til at gøre grøntsager til en naturlig og nem del af hverdagen.

Tilgængelighed
Tilgængelighed af frugt og grønt er alfa og omega, hvis indtaget skal øges. Sørg derfor for at der er frugter og grøntsager i hjemmet, på arbejdspladsen, i madpakken, på tur og hvor det ellers kan være passende at spise grøntsager.


Hjemmet

I hjemmet kan der være travlhed, sultne børn og måske trætte forældre. I sådanne tilfælde er nemhed og tilgængelighed alfa og omega. Brug convenience og/eller sørg for at hakke/snitte/skære lidt ekstra, når du er i gang, så du har til senere.


Skær i mundrette stykker

Der er en positiv gevinst i, at skære grøntsager ud i mundrette stykker. Adfærdsforskere har fundet frem til, at der spises langt mere, når det allerede er skåret ud.


Tilsæt grøntsager, hvor du kan

Tilsæt fint skårede eller blendede grønsager i kødsovsen, i frikadellerne og lignende. Det er sundt og giver god smag.


Arbejdspladsen

Mange virksomheder har frugt (og grønt) ordning, hvilket er fordrende for indtaget. Husk også at tænke det grønne ind i madpakken. Spises der i kantine med buffet anbefales det at man starter med at gå i salatbaren og fylde ca. halvdelen af tallerkenen op med det grønne.

Argumenter for frugtordning på arbejdspladsen: En undersøgelse viser at medarbejderne føler sig værdsat, når der er en gratis frugt ordning i virksomheden. Endvidere giver en frugtordning medarbejderne mulighed for et mellemmåltid i løbet af arbejdsdagen, som bidrager til veloplagte medarbejder med er større overskud i løbet af arbejdsdagen. Yderligere information findes her.


Madpakken

Madpakken er en del af hverdagen for mange børn og voksne. En madpakke behøver ikke være en kedelig klapsammen med leverpostej uden skyggen af grønt. På voresmad.dk findes der en række lækre opskrifter og bud på madpakker til både store og små. Alle opskrifter er afprøvede, kvalitetssikrede og næringsberegnede.
  • Hvis institution eller arbejdsplads ikke har kølemuligheder, findes der madkasser med køleelementer. Et alternativt er at lægge en vandflaske på frost eller køl, således er der både koldt at drikke og spise til frokosten.
  • Opbevar grøntsager og brød hver for sig, så det grønne ikke bliver mast.
  • Er madpakken til børn, er det oplagt at tage dem med i arbejdet og / eller med på råd omkring hvad madpakken skal indeholde. Det giver børnene en viden og en større madforståelse, men kan også have en fremmede effekt på børnenes lyst til madpakken. Endvidere giver positive oplevelser med madlavning i barndommen grundlag for sunde madvaner senere i livet.

Også altomkost.dk har udviklet materiale som kan anvendes i madpakkeøjemed, eksempelvis ”Frokosthånden” og ”Gi´ madpakken en hånd”.


Køb convenience i supermarkedet

Er der travlhed i hjemmet, kan det være oplagt at vælge et af de mange forskellige convenience produkter som fx revne gulerødder eller frostgrønsager. Med convenience-grønt kan der spares tid på at hakke og snitte. Convenience-grønt indeholder de samme vitaminer og mineraler som de hele og friske grøntsager.

Frost bevarer vitaminerne

Man behøver ikke at have så dårlig samvittighed over, at serverer bønner fra fryseren i stedet for friske haricots verts, man selv har pillet og skyllet grundigt. Frosne grøntsager indeholder nemlig rigtig mange gode vitaminer og mineraler. Efter høsten koges de og fryses ned få timer efter. Det betyder, at de frosne grøntsager bevarer rigtig mange af de gode næringsstoffer. I nogle tilfælde ses oven i købet et højere indhold af vitaminer i frosne grøntsager end i friske. Det skyldes, at friske grøntsager taber nogle vitaminer, når de transporteres og opbevares i supermarkedet og senere i hjemmet.


En undersøgelse foretaget af Eurofins for Findus, der producerer og markedsfører primært frosne grøntsager i Europa, viser, at nogle frosne grøntsager på talrige områder holder et bedre næringsværdiniveau end de ferske. Frosne bønner havde ifølge analysen eksempelvis et 12 gange højere indhold af C-vitamin end ferske, mens frossen broccoli havde et 3,5 gange højere C-vitaminniveau. Indholdet af mineraler var dog det samme i ferske og frosne grøntsager.

Links til mere viden:

Line Damsgaard