Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.ernaeringsfokus.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Protein også fra grøntsager

Der er forskel i kvaliteten af aminosyreindholdet i henholdsvis animalske og vegetabilske proteinkilder. De animalske proteinkilder har den bedste sammensætning af essentielle aminosyrer. Men ved at sammensætte kosten strategisk, kan man også få essentielle aminosyrer gennem grøntsager. F.eks. giver majs og bønner tilsammen en god sammensætning.

Er kosten fattig på animalske proteinkilder, er det særligt vigtigt at tænke i variation af de vegetabilske proteinkilder. Dette kan kræve nye retter, andre tilberedningsmetoder, mere planlægning og mere tid (f.eks. skal bælgfrugter sættes i blød 10-12 timer i forvejen og derefter koge i 45 minutter, medmindre der vælges et convenienceprodukt).


Under 'materialer og links' findes en række publikationer omhandlende protein. F.eks. er der lavet en 'vidste du at...' med protein. Her
illustreres, hvor meget der skal spises af en række forskellige fødevarer for at få 28 g protein. Download 'vidste du at...' via linket i boksen til højre, hvor du også kan trykke dig videre til materialesamlingen.