Sandheden om danskernes indkøbsvaner og indkøbskurv
03. december 2013
Undersøgelsen er foretaget blandt 1007 danskere.
Highlights fra analysen:
- Af de der har ansvar for indkøb er det ca. 60% af kvinderne der påtager sig hele ansvaret og 40% af mændene
- Københavnerne er bedst til at deles om ansvaret
- 53% svarer at pris er blandt største faktor for hvilke fødevarer de vælger
- Efter pris kommer kvalitet
- Det er især de unge mellem 18-34 år der går op i pris
- 70+ år går mest op i dansk producerede fødevarer
- 54% af danskerne foretrækker at gøre deres primære dagligvareindkøb i almindelige supermarkeder
- Andelen der primært handler i discountbutik er lige stor blandt husstande med lav og høj indkomst
- Husstande med mellem indkomst handler mindst i discountbutikker og mest i almindelige supermarkeder
- 1 ud af 3 mener at forbrugerne har størst indflydelse på udbuddet i butikkerne
- 80% mener at forbrugerne bør have størst indflydelse i fremtiden - det mener især 70+
- 90% af danskerne svarer, at de er tilfredse med vareudbuddet i de danske butikker sammenlignet med udlandet