Sandheden om danskernes indkøbsvaner og indkøbskurv

03. december 2013

Undersøgelsen er foretaget blandt 1007 danskere.

Highlights fra analysen:

  • Af de der har ansvar for indkøb er det ca. 60% af kvinderne der påtager sig hele ansvaret og 40% af mændene
  • Københavnerne er bedst til at deles om ansvaret
  • 53% svarer at pris er blandt største faktor for hvilke fødevarer de vælger
  • Efter pris kommer kvalitet
  • Det er især de unge mellem 18-34 år der går op i pris 
  • 70+ år går mest op i dansk producerede fødevarer
  • 54% af danskerne foretrækker at gøre deres primære dagligvareindkøb i almindelige supermarkeder 
  • Andelen der primært handler i discountbutik er lige stor blandt husstande med lav og høj indkomst 
  • Husstande med mellem indkomst handler mindst i discountbutikker og mest i almindelige supermarkeder
  • 1 ud af 3 mener at forbrugerne har størst indflydelse på udbuddet i butikkerne 
  • 80% mener at forbrugerne bør have størst indflydelse i fremtiden - det mener især 70+ 
  • 90% af danskerne svarer, at de er tilfredse med vareudbuddet i de danske butikker sammenlignet med udlandet 

Se de seneste analyser om indkøbsvaner…