Forbrugerne prioriterer dansk produceret oksekød højt
25. maj 2016
Hvad prioriterer forbrugeren højest i deres valg af oksekød? Denne analyse sætter fokus på danskernes prioriteringer, når det handler om deres valg af oksekød.
Hovedpointer fra analysen:
- Pris indtager 1. pladsen over den faktor, som respondenterne vægter højst ved køb af oksekød
- 20% af respondenterne vægter pris højst
- Dansk produceret indtager 2. pladsen
- 16% vægter dansk produceret oksekød højst
- Der ses en tendens til, at jo ældre respondenten er, jo oftere prioriteres dansk produceret
- Der er sket et markant fald i andelen der prioriterer sundhed ved valg af oksekød: i 2011 mente 24% at sundhed var det vigtigste og i 2015 er det kun 12%
- Smag indtager 3. pladsen og har en stigende betydning for oksekød
- Mænd prioriterer smag højst mens kvinder prioriterer sundhed højere
- Dyrevelfærd betyder mere end tidligere især for de 30-39 årige