Forbrugerne prioriterer dansk produceret oksekød højt

25. maj 2016

Hvad prioriterer forbrugeren højest i deres valg af oksekød? Denne analyse sætter fokus på danskernes prioriteringer, når det handler om deres valg af oksekød.

Hovedpointer fra analysen: 

  • Pris indtager 1. pladsen over den faktor, som respondenterne vægter højst ved køb af oksekød 
  • 20% af respondenterne vægter pris højst
  • Dansk produceret indtager 2. pladsen
  • 16% vægter dansk produceret oksekød højst 
  • Der ses en tendens til, at jo ældre respondenten er, jo oftere prioriteres dansk produceret 
  • Der er sket et markant fald i andelen der prioriterer sundhed ved valg af oksekød: i 2011 mente 24% at sundhed var det vigtigste og i 2015 er det kun 12%
  • Smag indtager 3. pladsen og har en stigende betydning for oksekød 
  • Mænd prioriterer smag højst mens kvinder prioriterer sundhed højere 
  • Dyrevelfærd betyder mere end tidligere især for de 30-39 årige 

Se de seneste analyser om danskernes forbrug...