Danskernes indkøbsmønstre ændrer sig i disse år

04. juli 2017

I disse år ændrer danskerne deres indkøbsmønstre f.eks. køber danskerne sjældnere ind og placerer oftere deres stor-indkøb i lavprissupermarkederne. Dette lægger et pres på fødevaresektoren for at imødekomme udviklingen ved at se på nye idéer og muligheder.

Highlights: 

  • Danskerne besøger i gennemsnit en dagligvarebutik 3,5 gange om ugen
  • Vi handler 7 gange mindre om året i dag end i 2012
  • Maxi turene (10+ fødevarekategorier) og every day turene (6-9 kategorier) står tilsammen for 58% af værdien
  • Lavprissupermarkederne er det format, der har den højeste omsætning
  • Hver femte forbruger svarer, at det er kødet til aftensmaden der er den væsentligste årsag til, at de besøger den pågældende dagligvarebutik
  • 76% af danskerne har planlagt at købe kød til aftensmad inden de ankommer til dagligvarebutikken
  • 40% svarer at det vigtigste ved køb af kød er, at de får præcis den kødudskæring de havde tænkt sig
  • De vigtigste parametre som har indflydelse på forbrugernes valg af kød til aftensmad er, at det smager godt, er et godt tilbud og hurtigt at tilberede
  • De unge under 30 år lægger stor vægt på at kødet skal være billigt og 47% mener at det er det vigtigste
  • Næst vigtigste valgkriterie for de unge er, at kødet smager godt
  • Trendsætterne lægger størst vægt på god smag, dansk oprindelse og økologi

Se de seneste analyser om indkøbsvaner…