Danskernes indkøbsmønstre ændrer sig i disse år
04. juli 2017
I disse år ændrer danskerne deres indkøbsmønstre f.eks. køber danskerne sjældnere ind og placerer oftere deres stor-indkøb i lavprissupermarkederne. Dette lægger et pres på fødevaresektoren for at imødekomme udviklingen ved at se på nye idéer og muligheder.
Highlights:
- Danskerne besøger i gennemsnit en dagligvarebutik 3,5 gange om ugen
- Vi handler 7 gange mindre om året i dag end i 2012
- Maxi turene (10+ fødevarekategorier) og every day turene (6-9 kategorier) står tilsammen for 58% af værdien
- Lavprissupermarkederne er det format, der har den højeste omsætning
- Hver femte forbruger svarer, at det er kødet til aftensmaden der er den væsentligste årsag til, at de besøger den pågældende dagligvarebutik
- 76% af danskerne har planlagt at købe kød til aftensmad inden de ankommer til dagligvarebutikken
- 40% svarer at det vigtigste ved køb af kød er, at de får præcis den kødudskæring de havde tænkt sig
- De vigtigste parametre som har indflydelse på forbrugernes valg af kød til aftensmad er, at det smager godt, er et godt tilbud og hurtigt at tilberede
- De unge under 30 år lægger stor vægt på at kødet skal være billigt og 47% mener at det er det vigtigste
- Næst vigtigste valgkriterie for de unge er, at kødet smager godt
- Trendsætterne lægger størst vægt på god smag, dansk oprindelse og økologi