Analyse af væksten i convenience-løsninger

03. oktober 2023

I en travl hverdag, hvor tiden er blevet en knap ressource, oplever danskerne et stigende behov for forskellige former for hjulpne løsninger inden for madlavning.

Denne analyse fokuserer på danskernes forbrug af convenience-løsninger, herunder måltidskasser, færdigretter og delvist færdiglavede måltidskomponenter, som oplever en stigende popularitet.

De vigtigste indsigter er:

  • Danskerne oplever en hektisk hverdag, hvor tiden er blevet en knap ressource. Convenience-løsninger tilbyder en nem og hurtig måde at få mad på bordet uden at skulle bruge tid på indkøb og madlavning.
  • Flere forbrugere ønsker en bedre balance mellem arbejde og fritid, samt at have tid til at nå alt det, de gerne vil nå. Helt eller delvist færdiglavede måltider giver mulighed for at spare tid på madlavning og dermed frigøre tid til familieaktiviteter og fritidsinteresser.
  • Måltider lavet med færdiglavede komponenter er blevet populære. Madvarer som den færdiglavede pizzadej, den snittede salat eller den færdiglavede sovs er med til at hjælpe forbrugeren med gode tidsbesparende løsninger, mens følelsen af det hjemmelavede måltid bibeholdes.
  • Aftensmad, der af deltagere betegnes som en færdigret, bliver ikke i så høj grad som hjemmelavet eller delvist hjemmelavet mad beskrevet som god smag, frisk, sund eller velsmagende. Dette kunne tyde på et uforløst potentiale.

Se de seneste analyser om forbrug og adfærd…