Tilbageholdenhed og tilbudsjagt præger fortsat forbruget

16. februar 2024

Analysen er baseret på en undersøgelse gennemført af Norstat for Landbrug & Fødevarer i januar 2024. Undervejs inddrages fund fra lignende undersøgelser gennemført af Norstat for Landbrug & Fødevarer i 2022 og 2023. 

De vigtigste indsigter er:

  • Mange danskere bekymrer sig fortsat om prisstigninger på energi og på fødevarer i januar, men markant færre udtrykker nu bekymring sammenlignet med samme målinger i september 2022 og januar 2023. I stedet fylder bekymringen over klimaforandringer og mere ekstremt vejr i højere grad og er nu den største bekymring hos danskerne.
  • Mange oplever fortsat, at prisstigningerne presser det økonomiske råderum. Dette har gennem 2022 og 2023 skabt større fokus på økonomisk tilbageholdenhed, at gå efter de gode tilbud, samt at undgå spild af ressourcer som energi, vand og mad. I den kommende tid vil dette fortsætte, og danskerne vil have fokus på at undgå luksuskøb og bruge færre penge på restaurantbesøg og takeaway i de kommende måneder.
  • Der er dog tegn på en spirende optimisme. Danskerne er mere fortrøstningsfulde omkring deres privatøkonomi end for et år siden. Markant flere forventer, at deres økonomiske situation vil være uændret de næste 3-6 måneder, mens færre forventer, at de vil have færre eller markant færre penge til forbrug den kommende tid.
  • To ud af tre oplever fortsat, at én eller flere typer fødevarer er blevet dyrere i den seneste tid, men det er markant færre end tidligere. Det gælder for en del fødevarekategorier, at færre nu oplever, at det er blevet dyrere. Dette, sammen med at færre bekymrer sig om fremtiden, skaber håb om, at flere i løbet af 2024 vil have råd til at se mindre på pris, når de køber fødevarer, og opleve igen at have råd til at prioritere faktorer som fx god dyrevelfærd, økologi, lokale varer og fairtrade. 
  • For at imødekomme forbrugernes fokus på værdi for pengene anbefales fødevareproducenter at fastholde deres fokus på mindre pakkestørrelser, samt stadig at kigge mod billigere, sunde og mættende råvarer. Der er et fortsat fokus på occasions, hvortil måltidsløsninger og fødevarer målrettes. Samvær og fællesskab forventes fortsat at fylde i den kommende tid, og produkter, der hjælper med at spare forbrugerens tid, vil fortsat være i høj kurs.

Se de seneste analyser om forbrug og adfærd…