Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.ernaeringsfokus.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

”6 om dagen” vs. kostrådet ”spis frugt og mange grøntsager”

Det officielle kostråd ' Spis frugt og mange grøntsager' fra Fødevarestyrelsen supplerer '6 om dagen', som hører under Landbrug & Fødvarer.

Kostråd

I september 2013 lancerede Fødevarestyrelsen de officieller kostråd til erstatning af de gamle kostråd fra 2005. Kostrådene tager udgangspunkt i de nordiske næringsstofanbefalinger samt danskernes kostvaner, og er formuleret af Fødevarestyrelsen med bidrag fra Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen, Kost- og Ernæringsforbundet, Foreningen af Kliniske Diætister, Landbrug & Fødevarer, Komiteen for Sundhedsoplysning, COOP og DTU Fødevareinstituttet.
Læs mere om de officielle kostråd via linket i boksen til højre

6 om dagen

'6 om dagen' har en længere historie bag sig.
Det startede som et udviklingsprojekt i 1999, og den egentlige kampagne kom på gaden i 2001. På daværende tidspunkt var det et samarbejde mellem Sundhedsstyrelsen, sundhedsorganisationer og frugt- og grønterhvervet. Efter 12 år under myndighedernes vinger overtog frugt- og grønterhvervet '6 om dagen'. Igen i 2014 skete der et skift, hvor frugt- og grønterhvervet overdragede '6 om dagen' til Landbrug & Fødevarer, hvor det hører til nu.

Formålet med '6 om dagen' er at øge danskernes daglige indtag af frugt og grønt og herunder huske os på, at vi skal have mindst 6 stykker eller 600 gram frugt og grønt om dagen.

'6 om dagen'-logoet

'6 om dagen'-logoet kan anvendes på alt generisk markedsføring og kommunikation omkring frugt og grønt. Producenter kan anvende logoet på et produkt, hvis de har købt logolicens, og det pågældende produkt efterlever logomanualens retningslinjer. Læs mere om logoet og find logomanualen via linket i boksen til højre. 

'6 om dagen' har været med til at få udarbejdet en undersøgelse, som viser, at kunderne stadig husker, og ved, hvad '6 om dagen'-logoet står for. Ligeledes viser en brugerundersøgelse, at forbrugerne i indkøbssituationen registrerer '6 om dagen'-logoet på emballagen, i lige så høj grad som Ø-mærket registreres.   

'6 om dagen'-logoet er mere end 15 år gammelt. I 2015 fik logoet et grafisk løft.