Mød de 6 forbrugertyper: Grønt fokus vinder frem
17. september 2025
I denne analyse fokuserer vi på 6 forbrugertyper, som hver især adskiller sig på centrale områder inden for fødevarer og madlavning.
I analysen kan du læse i detaljen om hvert segment, men de skitseres også kort her:
- Madspecialister, 13 pct.: Denne forbrugergruppe har en stor interesse for mad og fødevarer. Smag og gode madoplevelser spiller en central rolle i deres liv, og de er åbne over for at afprøve nye produkter og opskrifter. De spiser ofte ude, benytter sig regelmæssigt af convenience-løsninger og take-away, og handler gerne dagligvarer online. Demografisk er gruppen oftere kvinder i alderen 30-59 år, hyppigt med hjemmeboende børn.
- Madidealister, 12 pct.: Denne gruppe lægger vægt på madlavning i hverdagen og har et stort fokus på, hvor og hvordan maden er produceret. De prioriterer dyrevelfærd samt varer, der er danskproducerede eller lokalt forankrede. Sundhed, miljø og bæredygtighed fylder meget, og de er generelt samfundsengagerede og velinformerede forbrugere. Demografisk består gruppen oftere af kvinder, pensionister og personer over 60 år.
- Grøntentusiaster, 17 pct.: Denne gruppe har en særlig interesse for vegetariske og planterige måltider og har et stærkt fokus på bæredygtighed og økologi. De spiser ofte ude og vælger bevidst produkter med omtanke for miljø og dyrevelfærd – særligt når de køber kød. Udover deres madvaner er de også engagerede i samfundsforhold og klimapolitik og handler gerne i genbrugsbutikker. Demografisk er de typisk yngre kvinder uden børn, bosat i de større byer.
- De bekvemme, 29 pct.: Dette er det største segment og afspejler i høj grad den gennemsnitlige danske forbruger, når det gælder holdninger til mad og fødevarer. De har en underholdningsorienteret livsstil og interesserer sig særligt for musik og film. De spiser oftere ude og benytter i lidt højere grad end gennemsnittet convenience-produkter og take-away. Segmentet har en ligelig fordeling af mænd og kvinder, primært under 50 år, og de er geografisk spredt over hele landet.
- De traditionelle, 14 pct.: Denne gruppe har stor fokus på sundhed og ernæring, men interesserer sig ikke særligt for madlavning og foretrækker at bruge mindst mulig tid i køkkenet. De vælger gerne lokalt- og danskproducerede fødevarer og har samtidig interesse for klima- og miljøspørgsmål. Demografisk er det oftere mænd over 60 år, typisk pensionister, som er overrepræsenteret i mindre byer og i landdistrikter.
- De umiddelbare: 16 pct.: Dette segment viser generelt lav interesse for emner relateret til mad og madlavning, sundhed, motion, klima og bæredygtighed. For dem handler mad primært om, at det skal smage godt, være billigt og let at få fat i. De vælger i højere grad end gennemsnittet supermarkedernes egne lavprisprodukter. Segmentet består lidt oftere af unge mænd i alderen 12-19 år, men findes i alle aldersgrupper.