Sundhed

13. december 2021

Line Munk Damsgaard

Ernæringschef

Line Munk Damsgaard

Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi spiser mindre kød og vælger bælgplanterne til. I kostrådene omtales bælgplanterne som bælgfrugter.

Det anbefales, at vi, i en planterig og varieret kost, indtager 100 gram tilberedte bælgfrø udover de anbefalede 600 gram grønt og frugt. I den anbefaling hører grønne bønner og ærter til grøntsagerne og ikke til anbefaling om indtag af 100 gram bælgfrø.

I en vegetarisk kost anbefaler Fødevarestyrelsen, at bælgfrøene udgør 125 gram i kosten om dagen, og hvis du er 65 år eller ældre og vegetar bør du indtage 150 gram om dagen. Børn mellem 2-5 år, der spiser vegetarisk, bør indtage 50 g om dagen.

Danskerne indtager i gennemsnit 1 g tørrede bælgfrø om dagen. Det svarer  til 2,4 gram i tilberedt vægt. Det er et vigtigt opmærksomhedspunkt, at de tørrede bønner, ærter og linser optager ca. 2,5 gang sin egen vægt i væske ved tilberedning. Det vil typisk være vand, som man lægger dem i blød i, og efterfølgende koger dem. Fødevarestyrelsen har lavet anvisninger til, hvordan man iblødsætter og koger de forskellige typer af bælgfrø for maksimal neutralisering af lektiner. Denne vægtforøgelse påvirker næringsstofindholdet fra det tørrede til det spiseklare produkt.

Kilder:

Fødevarestyrelsen (2021). De officielle kostråd – Godt for sundhed og klima 

Læs mere om bælgfrugter her...

Måske er du også interesseret i disse fødevarer...