Ernæring

03. januar 2022

Æggets næringsstoffer

Æg er en basisfødevare, som indeholder samtlige essentielle aminosyrer og fedtsyrer.
Æg indeholder 12,3 g protein pr 100 g. Proteinet i æg er særligt anvendeligt til proteinsyntesen i kroppen. Det er specielt æggehviden som indeholder protein, hvorimod størstedelen af æggeblommen består af fedt.

Her kan du se energifordelingen i æggehviden og æggeblommen.

 

Kilde: DTU Fødevareinstituttet, Frida. Næringsindhold i æg.

Kilde: DTU Fødevareinstituttet, Frida. Næringsindhold i æg.

Ud over de energigivende stoffer indeholder æg stort set alle vigtige vitaminer og mineraler – undtagen C-vitamin.
Æg er særligt rig på vitamin B12 og vitamin D. Det er æggeblommen som indeholder disse vitaminer. D-vitamin spiller en rolle ift. immunsystemet, muskelfunktionen og er vigtig ift. optagelsen af calcium. Vitamin B12 er nødvendig for celledeling, nervens vedligeholdelse og nydannelse samt har betydning for omsætningen af fedt og de aminosyrer der udgør proteins byggesten.

Derudover er æg rig på riboflavin, E-vitamin, jod og selen. Æg er også en god kilde til niacin, fosfor, jern og zink.

Næringsstoftabeller

Nedenfor kan du se mikro- og makronæringsstoffer for æg. 

Makronæringsstoffer  Pr. 100 g
kJ 570
Kcal 137
Protein (g) 12,3
Kulhydrat (g) 1,2
Kostfibre (g) 0
Fedt (g) 9,2
Fedtsyrer:  
- mættede (g) 2,67
- monoumættede (g) 4
- polyumættede (g) 1,52
- omega 3 (g) 0,091
- omega 6 (g)  1,43
- transfedtsyrer (g) 0,02
- kolesterol (g) 384

Kilde: DTU Fødevareinstituttet. Frida fødevaredatabase

Vitaminer Pr. 100 g Anbefalet daglig mængde (Kvinder) Anbefalet daglig mængde (Mænd) % af anbefalet daglig mængde (Kvinder)  % af anbefalet daglig mængde (Mænd) 
A-vitamin (RE) 71,9 700 900 10,3% 8%
Thiamin/B1 (mg) 0,0765 1,1 1,4 7% 5,5%
Riboflavin/B2 (mg) 0,435 1,3 1,7 33,5% 25,6%
Niacin/B3 (NE) 2,96 15 18 19,7% 16,4%
B6-vitamin (mg) 0,103 1,2 1,5 8,6% 6,68%
B12-vitamin (µg) 1,72 2 2 86% 86%
C-vitamin (mg) 0,1 75 75 0,1% 0,1%
D-vitamin (µg) 6,903 10 10 69,3% 69,3%
E-vitamin (mg) 4,31 8 10 53,9% 53,9%

Kilde: DTU Fødevareinstituttet. Frida fødevaredatabase. og Nordic Council of Ministers. (2014). Nordic nutrition recommendations 2012 

Mineraler  Pr. 100 g Anbefalet dagligt indtag (Kvinder) Anbefalet dagligt indtag (Mænd) % af anbefalet dagligt indtag (Kvinder) % af anbefalet dagligt indtag (Mænd)
Calcium (mg) 46,3 800 800 5,9% 5,9%
Fosfor (mg) 172 600 600 28,7% 28,7%
Jern (mg) 1,77 15*/9 9 11,8% 19,7%
Jod (µg) 65,7 150 150 43,8% 43,8%
Kalium (g) 0,129 3,1 3,5 4,2% 3,7%
Kobber (mg) 0,0505 0,9 0,9 5,6% 5,6%
Magnesium (mg) 11,6 280 350 4,1% 3,3%
Natrium (g) 0,14 2,4 2,4 5,8% 5,8%
Selen (mg) 22,2 50 60 44,4% 37%
Zink (mg) 1,16 7 9 16,6% 12,9%

*Kvinder i den fødedygtige alder

Kilde: DTU Fødevareinstituttet. Frida fødevaredatabase. og Nordic Council of Ministers. (2014). Nordic nutrition recommendations 2012 

Læs mere om æg her...

Måske er du også interesseret i disse fødevarer...