Tyske forbrugere værdsætter god smag og går op i dyrevelfærd, miljø og bæredygtighed
04. juli 2025
I en ny undersøgelse stiller Landbrug & Fødevarer derfor skarpt på de tyske forbrugere, for at kortlægge deres adfærd, både når det kommer til fødevarer, men også indenfor emner som klima, bæredygtighed og dyrevelfærd. Undersøgelsen sammenlignes, hvor muligt, med lignende analyse fra 2023 for at få indblik i udviklingen.
De vigtigste indsigter for det tyske marked er:
- Tilberedningen af aftensmaden skal gå stærkt. Det er hele 60 pct., der bruger max 30 minutter på tilberedning af aftensmaden dagen før. Denne tendens så vi også i 2023.
- Både kød og grønt er centralt i planlægningen af et måltid for en tredjedel af de tyske forbrugere (31 pct.). Ca. hver fjerde lader kødet have hovedrollen. 17 pct. vælger ris, pasta, kartofler eller lignende og planlægger resten af måltidet ud fra det, og 13 pct. vælger først grøntsagerne og planlægger ud fra det. Grisekød, fjerkræ og kødpålæg er mest populært og spises oftest.
- God smag er allervigtigste valgkriterie, når de tyske forbrugere vælger kød. Især fjerkræ tilvælges af 72 pct. grundet god smag, mens det er 55 pct. for grisekød, 58 pct. for oksekød og 64 pct. for fisk. Derudover vælger seks ud af ti forbrugere også fisk, fordi det er sundt.
- De tyske forbrugere er mest positive omkring tyske fødevarer, som de vurderer, er de bedste i alle henseender, især på kvalitet og fødevaresikkerhed. Samtidig ses der en høj andel af forbrugere, som ikke ved, hvad der kendetegner fødevarer fra f.eks. Danmark og andre lande
- Hele 64 pct. af de tyske forbrugere bekymrer sig om dyrevelfærd. Der er flere tyske forbrugere i 2025 (33 pct.) end i 2023 (25 pct.), der tænker ’meget’ over dyrevelfærd og er generelt bekymrede. En tredjedel tænker ’nogle gange’ over dyrevelfærd og er lidt bekymrede.
- De tyske forbrugere går op i klima og bæredygtighed. Mere end hver anden (57 pct.) angiver, at de bliver mere og mere interesseret i at spise klimavenligt, og mere end hver anden (55 pct.) angiver, at de tænker over klima og bæredygtighed, når de køber mad og drikke.
- Når det kommer til, hvilke udfordringer verden kan stå overfor de næste 10-15 år, så er seks ud af ti tyske forbrugere bekymrede for krig og geopolitiske konflikter i verden. Derudover er halvdelen bekymrede for stigende fødevarepriser, forurening af miljø og natur, samt at regnskovene ryddes og forsvinder.
- Af konkrete adfærdstiltag på det seneste, har knap halvdelen af de tyske forbrugere sparet mere på varmen derhjemme, købt flere fødevarer på tilbud og forsøgt at undgå madspild.