Sundhed

19. januar 2022

Puk Maia Ingemann Holm

Chefkonsulent

Puk Maia Ingemann Holm

Grisekød er en del af en sund og varieret kost blandt grøntsager, kartofler, frugter, fuldkornsprodukter, mejeriprodukter, fisk, æg og andet kød. Grisekød er den type kød, som danskerne spiser mest af. Kulinarisk har grisekød et væld af anvendelsesmuligheder og kan bidrage med tekstur og smag til retter med meget grønt. Smagen af grisekød tiltaler altså mange mennesker, og det har vi dykket ned i gennem forskellige projekter.

Stort udvalg med lav fedtprocent

Lidt kød i kosten bidrager med mange vigtige næringsstoffer, der kommer med få kalorier, hvis man vælger at bruge de magre udskæringer. I køledisken findes mange forskellige udskæringer af grisekød med en fedtprocent under 10%:

Udskæring Fedtprocent
Mørbrad, helt afpudset 1
Filet, helt afpudset / Filet royal 1
Schnitzel af inderlår 2
Lever 3
Flanksteak 4
Mørbrad med bimørbrad 4
Strimler og tern 4
Mignon 4
Hjerte 4
Hamburgerryg 5
Kæbe 5
Minutkotelet / Kotelet uden fedtkant 5
Culotte 10
Kotelet 10
Hakket grisekød 3-10

Danskernes kostvaneundersøgelser pointerer, at kød bidrager med mættet fedt i kosten. Den gennemsnitlige andel af mættet fedt i grisekød er 39%, mens de umættede udgør 61%. Vælger du de magre udskæringer, bidrager kødet således mindre til mættet fedt i kosten.

Kost og overvægt

Det er individuelt, hvilken kost der er den bedste til at forebygge overvægt, og hvilken kost der er bedst til at få overvægtige personer til at tabe sig. Fordi fedt er det næringsstof, der indeholder flest kalorier pr. gram, er der ofte fokus på at reducere fedtindtaget. Samtidig er fedt det næringsstof, der er dårligst til at give mæthed, sammenlignet med både protein og kulhydrat. Der er dog forskel på kulhydrater, og de simple kulhydrater f.eks. sukker giver ikke så stor mæthed som fibre, der er mere mættende.

Magert grisekød bidrager med protein af høj kvalitet, som kan være med til at øge mæthedsfornemmelsen sammen med andre proteinholdige fødevarer som nødder, frø, kerner og bælgplanter. 

Men hav i baghovedet, at vægt er bestemt af både arvelige, personlige, sociale og samfundsmæssige forhold, dvs. ved en lang række faktorer, som du ikke nødvendigvis har kontrol over. Dette betyder, at nogle ikke tager på i vægt, mens andre tager på, uden af de selv har kontrol over det. 

Ved at spiser efter Fødevarestyrelsens officielle Kostråd, kan man forebygge at tage på i vægt. Kroppen vil få dækket behovet for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer, og du nedsætter risikoen for livsstilssygdomme som hjerte-kar-sygdomme, type 2-diabetes og kræft. .

Du kan læse mere om kød og sundhed her. 

Du kan også læse mere om vægttab her.

 

 

Læs mere om grisekød her...

Måske er du også interesseret i disse fødevarer...