Ja tak, lidt mindre - ny kampagne fra Kræftens Bekæmpelse
10. april 2025
En ny kampagne fra Kræftens Bekæmpelse sætter fokus på portionsstørrelser.
Mindre portioner er løsningen
I det offentlige-private partnerskab ”Ja tak, lidt mindre” er der fokus på at bremse den stigende forekomst af overvægt blandt danskerne. Mere end halvdelen af befolkningen lever i dag med overvægt, og tendensen er stigende. Hvis ikke vi får bremset udviklingen, risikerer vi, at 2 ud af 3 af os være overvægtige om 20 år.
Pakke- og portionsstørrelserne er i årevis blevet større, hvilket ses som en af de medvirkende årsager til danskernes overvægt. Derfor sætter Kræftens Bekæmpelse med deres nyeste kampagne fokus på portionsstørrelser.
Se kampagnevideoen her:
Ja tak, lidt mindre ønsker, at mindre pakker og portioner skal blive det nye normale derhjemme, i butikkerne, i kantinerne og på restauranterne. Udgangspunktet for downsizing er en reduktion i indhold på 10%, hvilket vil gøre, at forbrugerne indtager færre kalorier, men stadigvæk får samme gode smag.
Forebyggelse er vejen frem
Ja tak, lidt mindre er en forebyggelsesindsats – ikke en national slankekur. Målet for kampagnen er, at der er flere danskere, der bevarer en sund vægt, og at personer med overvægt undgår at tage yderligere på.
Kampagnens 3 arbejdsområder er:
- Større udvalg af mindre pakker og portioner
- Udbrede viden til befolkningen
- Ændre sociale normer
Du kan læse mere om, hvordan Ja tak, lidt mindre, arbejder med de 3 områder her.
Vil du vide mere om, hvordan pakke- og portionsstørrelser har ændret vores spisevaner markant, kan du lytte 2. afsnit i podcastserien Vægtløs, som udgives af Kræftens Bekæmpelse.
Om Ja tak, lidt mindre
Ja tak, lidt mindres arbejde sker i et partnerskab med fødevarevirksomheder, NGO’er, brancheorganisationer, fagforeninger, uddannelsesinstitutioner og myndigheder. Her kan du se de forskellige virksomheder og organisationer der indgår i partnerskabet, og blive klogere på, hvordan din organisation kan blive en del af Ja tak, lidt mindre.