Sundhed

11. februar 2022

Christian Vejlund

Seniorkonsulent

Christian Vejlund

Fjerkræ er en del af en sund og varieret kost blandt grøntsager, kartofler, frugter, fuldkornsprodukter, mejeriprodukter, fisk, æg og andet kød. Faktisk spiser helt op til 87 % af danskerne kylling, viser en undersøgelse fra 2021. 

De dele som vi ikke selv spiser herhjemme, typisk vinger, -lår og -fødder, bliver eksporteret til andre lande uden for EU, hvor det er en delikatesse. På den måde er eksporten med til at reducere spild.

Kødet fra fjerkræ er ofte magert - afhængig af dyret -, og kaldes bl.a. for hvidt kød. Derudover har det et højt indhold af proteiner, B12 og forskellige andre vitaminer og mineraler, der er vigtige for kroppen. 

En varieret kost 

Med en varieret kost menes der en fornuftig balance mellem de forskellige råvarer og fødevaregrupper. Kødet har en høj biotilgængelighed, hvilket hjælper kroppen med at optage næringsstofferne. Udover de sensoriske fordele ved kødet, kan en smule kød i måltidet faktisk i sig selv fremme optagelsen af jern fra vegetabilske produkter, hvilket er kendt som ”kødfaktoren”. 

Fjerkræ giver en masse næring og smag til måltidet, og de mange muligheder for tilberedning, gør det til en ideel råvare i mange forskellige sammenhæng. Både som for- og hovedret, til frokost i en sandwich, som smagsgiver i en suppe, eller som pålæg i et mellemmåltid. Mange børn er især glade for et kyllingelår i madpakken, da det både smager godt og mætter. 

På en Y-tallerkenmodel vil kød fra fjerkræ typisk fylde 1/5, mens frugt og grønt optager 2/5 af pladsen. De sidste 2/5 består af stivelsesprodukter som kartofler, ris, brød, pasta o.a. 

Du kan læse mere om kød og sundhed her. 

Her kan du læse mere om fjerkræ...

Måske er du også interesseret i disse fødevarer...